نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3920
-
الف
+

بازیگران ایرانی که در سال ۹۹ به دیار باقی شتافتند

در این گزارش یادی کردیم از هنرمندان ایرانی که در سال 1399 دار فانی را وداع گفتند.

به گزارش آی فیلم 2، سال ۱۳۹۹ نسبت به سال‌های گذشته با تفاوت‌های بسیاری همراه بود، با شیوع ویروس کرونا  بسیاری از هنرمندان ایرانی به دلیل ابتلاء به این ویروس خطرناک جان خود را از دست دادند و ضربه سختی بر پیکره سینما و تلویزیون ایران وارد کرد.

در این گزارش سعی شده است تا در آستانه سال جدید، نام و خاطره هنرمندانی که در سال ۹۹ درگذشته‌اند را زنده نگهداریم:

صدیقه کیانفر ( 5 جوزا «خرداد»)

«صدیقه کیانفر» بازیگر کهنه کار تیاتر، رادیو و تلویزیون ایران پیش از چاشت روز دوشنبه پنجم جوزا(خرداد) به علت ایست قلبی درگذشت. وی مدتی به علت خونریزی معده در شفاخانه بستری بود.

مرحوم کیانفر فعالیت خود در رادیو را از سال ۱۳۳۶ با گویندگی و اجرای نمایش در رادیو نفت آبادان تجربه و بازی در سینما را با «بحران» کاری از «علی‌اصغر شادروان» آغاز کرد.

«پهلوانان نمی میرند»، «عروسک مادربزرگ ها»، «شب دهم»، «آئینه»، «شب دهم»، «روشن تر از خاموشی»، «میوه ممنوعه»، «کیمیا»، «مرضیه» و... مهم ترین آثار تلویزیونی بانو کیانفر می باشد.

محمدعلی کشاورز (25 جوزا«خرداد»)

«محمدعلی کشاورز» بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون ایران روز یک شنبه 25 جوزا (خرداد) درگذشت.وی مدتی به دلیل تکلیف گرده(مشکل کلیه) در بخش مراقبت های ویژه «آی‌سی‌یو» شفاخانه بستری بود.

«دایی جان ناپلئون»، «هزاردستان»، «سربداران»، «افسانه سلطان و شبان» و فلمهای سینمایی «خشت و آینه»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و «دلشدگان»  با نقش‌آفرینی «محمدعلی کشاورز » در یاد و خاطر فارسی‌زبانان جاودانه شده‌اند.

سیروس گرجستانی (12 سرطان «تیر»)

«سیروس گرجستانی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران که در سریال های طنز مختلفی به ایفای نقش پرداخته بود، صبح روز پنجشنبه ۱۲ سرطان(تیر) بر اثر سکته قلبی درگذشت.

از جمله ماندگارترین آثار وی می‌توان به همکاری با رضا عطاران در «متهم گریخت» و همچنین سریال های «زن بابا» و «گاوصندوق» اشاره کرد.

سید جلال طباطبایی (22 سرطان «تیر»)

«سید جلال طباطبایی» بازیگر کهنه کار سینما و تلویزیون ایران روز یکشنبه 22 سرطان(تیر) به عمر 70 سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

سیدجلال طباطبایی  زاده ۱۳۲۹ در تهران بود. او از سال ۱۳۵۲ با حضور درفلم «مکافات» به کارگردانی «کامران قدکچیان» فعالیت هنری خود را آغاز کرد.

وی در سریال های طنز مختلفی به ایفای نقش پرداخته است که از جمله آنها می توان به «شب های برره»، «خانه به دوش»، «ترش و شیرین» و «بزنگاه» اشاره کرد.

احمد پورمخبر ( 30 سرطان «تیر»)

«احمد مخبر» دوشنبه 30 سرطان(تیر) به دلیل سکته مغری دار فانی را وداع گفت.

احمدپورمخبر اولین بار در سال ۱۳۷۵ خورشیدی و در چند سکانس کوتاه برای «مجید مجیدی» در فلم «بچه های آسمان» ایفای نقش کرد اما شهرت اصلی وی مدیون دو سریال «متهم گریخت» و «ترش و شیرین» به کارگردانی «رضا عطاران» بود.

ماهچهره خلیلی (17 اسد «مرداد»)

 «ماه‌چهره خلیلی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران که مخاطبان تلویزیون آی فیلم 2 بازی وی را در سریال های «در چشم باد» و «کلاه پهلوی» شاهد بودند، پیش از چاشت روز جمعه 17 اسد براثر ابتلا به مرض سرطان در 44 سالگی درگذشت.

وی نخستین بار با فلم «چشمان سیاه» به کارگردانی «ایرج قادری» مقابل کمره رفت و توانست خوش بدرخشد و از آن به بعد در فلم ‌های مختلفی چون«نقاب»، «تله»، «پرونده هاوانا»، «موش»، «مرگ کسب و کار من است» حضور پیدا کرد.

کریم اکبری مبارکه (۸ عقرب«آبان»)

«کریم اکبری مبارکه» بازیگر کهنه کار تیاتر، سینما و تلویزیون پنجشنبه ۸ عقرب(آبان) 1399 به دلیل مرض کرونا به عمر 67 سالگی درگذشت.

کریم اکبری مبارکه فعالیتش را از تیاتر و از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد. پس از آن در سال ۱۳۵۹، وارد تلویزیون شد.

در تلویزیون نقش ابن ملجم مرادی در سریال «امام علی(ع)» به کارگردانی «داود میرباقری» مشهورترین نقش وی می باشد.

اکبری مبارکه در فلم های «مقاومت»، «مسافران»، «دیدار»، «چند می‌گیری گریه کنی»، «روزهای زندگی»، «ترانه شرقی» و «قندون جهیزیه» نقش آفرینی کرده است.

وی همچنین در سریال های «خروس»، «جراحت»، «سیب ترش»، «امام علی(ع)»، «پشت‌بام تهران»، «عیاران»، «فاصله»، «حنایی و روباه مکار»، «ریشه در خاک»، «مرغ حق»، «بخش چهار جراحی»، «گرگ‌ها»، «میم مثل مصرف» و «پیر وفا»  حضور داشته است.

 چنگیز جلیلوند (2 قوس«آذر»)

«چنگیز جلیلوند» دوبلور سرشناس ایرانی امروز 2 قوس(آذر) به دلیل ابتلا به کرونا به عمر 80 سالگی درگذشت.

جلیلوند فعالیت هنری‌اش را در سال ۱۳۳۶ آغاز کرد. پس از به جای گذاشتن یک کارنامه بی نظیر کاری پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران مدت بیست سال را در آمریکا به سر برد. اما سرانجام به کشور بازگشت و کار دوبله را از سال ۱۳۷۷ سر گرفت. وی در چند مجموعه سریال و فلم سینمایی نیز بازی کرده‌است.

از وی در مقاله‌ای معتبر در سال ۱۳۵۷ به حیث یک دوبلور نمونه جهانی نام برده شد. او به جای بازیگران مشهور خارجی و داخلی بسیاری گویندگی کرده‌است. وی با تیپ سازی خلاقانه خود گوینده اصلی نقش‌های مارلون براندو بود.

مشهورترین گویندگی‌هایش در فلم‌های سینمایی خارجی به‌جای مارلون براندو، پل نیومن، برت لنکستر، ماکسیمیلیان شل، ریچارد برتون، پیتر اوتول، یول براینر، کلینت ایستوود، دین مارتین بوده‌است.

همچنین وی در سریال های «عبور از پاییز»، «یلدا»، «نوشدارو» و «معمای شاه» به نقش آفرینی پرداخته است و چند برنامه تلویزیونی را نیز به عنوان گرداننده حضور داشته است.

پرویز پورحسینی (7 قوس«آذر»)

«پرویز پورحسینی» بازیگر پرآوازه سینما و تلویزیون ایران بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در 7 قوس(آذر) دار فانی را وداع گفت.

از جمله آثار این هنرمند باسابقه می‌توان به سريال‌های «اميركبير» (1363)، «روزی روزگاری» (1370)، «تصویر یک رویا» (1377)، «مریم مقدس» (1379)، «شب دهم» (1380)، «بیداری» (1386)، «بی گناهان» (1387)، «شیدایی» (1390)، «هفت‎ سنگ» (1393)، «یادآوری» (1393)، «میکائیل» (1394)، «گمشدگان» (1396) و «بچه مهندس» (1397) اشاره كرد.

این هنرمند فلم های «باشو غریبه‎ کوچک» (1364)، «طلسم» (1365)، «کشتی آنجلیکا» (1366)، «شب حادثه» (1367)، «راز کوکب» (1368)، «چاووش» (1369)، «اوينار» (1370)، «روز فرشته» (1372)، «حرفه‎ای» (1374)، «فصل پنجم» (1375)، «شب لطیف است» (1380)، «رمز» (1381)، «جای تو خالی» (1382)، «آن‎سوی سپیده ‎دم» (1383)، «نذر» (1383)، «خواب لیلا» (1385)، «سفر مرگ» (1387)، «دوران عاشقی» (1393) و ... را در کارنامه‎ هنری خود دارد.

علی انصاریان (15 دلو«بهمن»)

«علی انصاریان» بازیگر و فوتبالیست مشهور ایرانی پس از روزها ابتلا به بیماری کرونا در تاریخ 15 دلو(بهمن) درگذشت.

وی که با وخیم شدن وضعیت صحی اش به بخش مراقبت های ویژه منتقل شده بود، بر اثر نارسایی اکسیژن به عمر 43 سالگی درگذشت.

وی فعالیت خود در عرصه فوتبال را به صورت حرفوی در سال ۱۳۷۵ از تیم فوتبال فجرسپاسی شروع ‌کرد و بعد از آن در سال۱۳۷۷ به تیم پرسپولیس رفت. وی در سال۱۳۸۵ در اقدامی پرحاشیه برای فوتبال دوستان از تیم پرسپولیس تهران به تیم استقلال تهران رفت که البته یک فصل بیشتر دراین تیم‌بازی نکرد.

علی انصاریان در سال ۱۳۹۰ و به عمر ۳۴ سالگی در تیم شاهین بوشهر از دنیای حرفوی فوتبال در قامت بازیکن خداحافظی کرد.

وی در جوزا (خرداد) ۱۳۹۰ آهنگی به نام «شدید» را به بازار موسیقی عرضه کرد اما بعد از آن آوازخوانی را ادامه نداد.

انصاریان در فلم های «کلوپ همسران»، «حس خوب زندگی» و «پاداش سکوت» نقش آفرینی کرده و همچنین در سریال های «زیر آسمان شهر»، «چارخونه»، «خانه اجاره‌ای»، «نقطه چین»، «محکومین»، «کیمیا» و «سرزده» حضور داشته است.

ع ا

نظر شما
ارسال نظر